Back to the gym: het optimaliseren van de landtraining

Back to the gym: het optimaliseren van de landtraining

Alhoewel de meeste actie in het water plaatsvindt, bestaat het trainingsschema van een zwemmer ook voor een groot deel uit landtraining. Een goede landtraining kan vooral nuttig zijn met het oog op de start en keerpunten. Zoals we in voorgaande blogs al besproken hebben, worden de zwemmers tijdens hun training uitgebreid geanalyseerd onder het wateroppervlak. Bij InnoSportLab de Tongelreep is het mogelijk om verschillende trainingsvariabelen te analyseren. Enkele voorbeelden zijn zwemsnelheid, slagfrequentie en slaglengte, maar ook variabelen die bijdragen aan een optimale start of een optimaal keerpunt. Op dit moment wordt er echter weinig gedaan met het oog op de landtraining. Daarom zijn InnoSportLab de Tongelreep en CTO Eindhoven nu druk bezig met de ontwikkeling van een analysesysteem voor de landtraining.

Voordat er een feedback- of analysesysteem ontwikkeld kan worden, dienen er eerst enkele vragen beantwoord worden. Welke parameters zijn belangrijk tijdens de landtraining (krachttraining) van zwemmers? En hoe kunnen deze parameters gemeten worden? Deze vragen werden in overleg met CTO Eindhoven beantwoord.

Een van de meest uitgebreide en gangbare analysemethoden voor een krachttraining is waarschijnlijk de video. Door een training op te nemen kan een atleet met behulp van videofeedback geïnstrueerd worden. Deze methode wordt ook nu al veelvuldig gebruikt, echter, er wordt maar weinig informatie uit de videobeelden gehaald. Met andere woorden: het doel is om meer kwantitatieve informatie uit de beelden te krijgen. Dit moet uiteindelijk leiden tot een effectievere krachttraining en een kleiner risico op blessures.

Op basis van literatuur en het overleg met CTO Eindhoven, zijn er enkele belangrijke variabelen voor een droog- of krachttraining vastgesteld. Deze omvatten o.a. bewegingssnelheid, acceleratie en power. Van deze variabelen zijn zowel de piekwaarde, als de gemiddelde waarde over de hele beweging van belang. Andere parameters die belangrijk zijn tijdens een krachttraining zijn de bewegingsafstand en gewrichtshoeken tijdens de beweging.

Waarom zijn deze variabelen zo belangrijk? Je moet een landtraining zien als het verlengde van je normale training. Een oefening die je op het land uitvoert, moet in functie zijn van de prestatieverbeteringen die je probeert te bereiken in het water. De beste manier om dit te doen is door je training te specificeren op basis van je behoeften tijdens een race. De acties die je op het land uitvoert moeten dan ook overeenkomen met de acties die je op het startblok of in het water uitvoert. De variabelen die afgebakend zijn, zijn allemaal van belang tijdens een zwemrace, o.a. met het oog op de start en keerpunten.

Nu zijn de variabelen en de meetmethode vastgesteld. Maar hoe gaan we de benodigde kwantitatieve data uit de videobeelden krijgen? Dit wordt gedaan met behulp van lichaamsmarkers, net als bij een 3D-analyse. Deze markers zenden rood licht uit, waardoor ze duidelijk verschillen van de achtergrond. Vervolgens kan met een zelfgeschreven programma de markerpositie in de video bepaald worden. Vanuit deze markerpositie is het mogelijk om de bewegingssnelheid en acceleratie af te leiden, evenals de power te berekenen.

Tot nu toe zijn we in staat om één marker uit één camerabeeld te volgen. De volgende stap is natuurlijk om een complete 3D analyse met meerdere markers uit te voeren. Op die manier zouden ook draaiende bewegingen en gewrichtshoeken gemeten kunnen worden, wat zou leiden tot een verdere optimalisatie van de landtraining van de zwemmers!

Study by: Naëma Ayal

Article by: Science2move

Please, share this bit of knowledge

Leave a Comment

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
swimmer swimming butterfly style

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close